خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام قالب صحیفه
خانه / محصولات آب / سختی گیر فلزی
سختی گیر فلزی
سختی گیر فلزی

سختی گیر فلزی

سختی گیر رزینی فلزی

سختی گیر های رزینی از نوع فلزی ساخته شده در شرکت زاداب با پیروی از استاندارد ASME و استفاده از آهن ST-37 فولاد مبارکه و جوشکاری استاندار از داخل و بیرون مخزن و همچنین رنگ آمیزی اپوکسی و دارای دریچه های مختلف (دریچه آدم رو بنا به ابعاد دستگاه و سفارش مشتری) و استفاده از رزینی های تبادل یونی (رزین کاتیونی و آنیونی) اصل همراه با دو سال گارانتی و پنج سال خدمات پس از فروش رزین های مصرفی با مارک رزین پرولایت (Purolite) بیشتر در بازار عرضه می شوند و همچنین استفاده از سیلیس پگماتیتی ممتاز استخراج شده از معادن همدان و نمک صدفی با درجه خلوص بالا استفاده می شود. الپیکالا

سختی گیر فلزی طرح FRP

سختی گیر های طرح frp از نوع فلزی و از جنس آهن سفید و یا فولاد مبارکه می باشند اما طراحی آن ها به نحوی است که مشابه سختی گیر های frp مونتاژ می شوند و قابلیت نصب شیر سختی گیر Frp که در نوع شیر اتوماتیک سختی گیر رزینی و شیر نیمه اتوماتیک سختی گیر رزینی را دارند.

این سختی گیر ها دارای ضمانت و خدمات پس از فروش می باشند و دارای محسن بیشتری نسبت به frp می باشند از جمله این مزایا تحمل فشار بیشتر بدلیل استفاده از ورق ضخیم و مقاوم در برابر نور خورشید و قیمت مناسب نسبت به

سختی گیر رزینی frp در ابعاد بزرگ دارد در ابعاد کوچک این نوع سختی گیر رزینی اختلاف قیمت زیادی دیده نمی شود و در صورت لزوم و استفاده از سختی گیر های رزینی در مصارف بهداشتی و صنایع غذایی از رنگ های خوراکی و رزین های فود گرید استفاده می شود که برای سلامتی انسان مناسب است.

عمده ترین کاربرد های سختی گیر ها

  • نرم کردن آب های بخار و مبدل های حرارتی
  • نرم کردن آب مورد نیاز برج های خنک کننده و سیستم های سرمایش
  • نرم کردن آب مصرفی صنایع رنگ سازی و رنگرزی

مهم ترین ویژگی دستگاه سختی گیر فلزی

از شاخص ترین ویژگی های مهم دستگاه های سختی گیر رزینی از نوع فلزی می توان دوام این دستگاه ها در برابر سرما و گرما همچنین تابش نور خورشید و استفاده در صنایع غذایی به دلیل بهداشتی بودن این دستگاه نام برد که سختی گیر های FRP دارای ویژگی های کمتری می باشند.

از این رو بهتر است قبل از خرید و نصب این نوع دستگاه ها با کارشناسان متخصص در این حوزه مشورت و پس از گرفتن مشاوره کارشناسی و اطمینان حاصل نمودن جهت اینکه چه نوع و چه ابعادی از این سختی گیر های رزینی استفاده شود.

که با توجه به اینکه مصارف سختی گیر رزینی در حوزه عدیده ای می باشد لازم است قبل از خرید از انتخاب درست دستگاه سختی گیر رزینی اطمینان حاصل نماییم.

سختی گیر رزینی در اصطلاح عامیانه

سختی گیر رزینی که در اصطلاح لاتین water softener از آن یاد می شود، در انواع سختی گیر مکانیکی یا سختی گیر های تبادل یونی، در بازار های ایران رایج می باشد.

نکته حائز اهمیت در مورد دستگاه های سختی گیر اینکه ، اگرچه به عنوان نرم کننده به آنها رجوع می شود، اما مواد معدنی سخت را از آب تهی نمی کنند و البته از ته نشینی یا چسبیدن آن به سطوح، جلوگیری به عمل می آورند.

و می توان گفت که تنها راه ممکن برای نرم کردن آب سخت، پاک کردن مواد معدنی از قبیل کلسیم و منیزیم، از آب است. فقط سختی گیر های تبادل یونی و یا به عبارت دیگر دستگاه سختی گیر رزینی و برخی روش های فیلتر این کار را می توان انجام داد.

طرز کار دستگاه سختی گیر رزینی

در مورد دستگاه سختی گیر های رزینی، نحوه عملکردشان اینگونه می باشد که با جایگزین کردن یون های سخت منفی در آب سخت با اتم سدیم مثبت که در رزین موجود در سختی گیر می باشد، می توان تعریف نمود.

نکته مهم اینکه باید به طور متناوب رزین احیا شود تا از رسوب مواد معدنی سخت در آن جلوگیری به عمل آورد.

با خارج شدن سختی گیر از سیکل و عبور نمک محلول در آب این فرایند صورت می گیرد و در این بازه زمانی که عموما در طول شب صورت می پذیرد، آب موجود در سیکل بدون سختی گیری وارد سیستم می شود تا به روند شست و شو خاتمه داده شود.

استفاده از دو مخزن سختی گیر تحت عنوان سختی گیر دوبلکس روش جلوگیری از خروج سختی گیر از سیستم می شود.

سختی گیر رزینی

سختی آب ناشی از یون های کلسیم و منیزیم و به مقدار کمتر ترکیبات فلزات چون آهن – منگنز و آلومینیوم می باشد. از آنجایی که سه فلز مذکور به مقادیر جزئی در آب موجودند لذا اثر آنها در سختی آب بسیار کم است و به علت بروز مشکلات متعدد آب سخت در صنعت سختی آب را کاهش می دهند.

متداول ترین روش برای حذف سختی آب استفاده از سختی گیر رزینی می باشد.
رزین ها – کلسیم – و منیزیم را با سدیم تعویض کرده و  آب سخت را به آب نرم تبدیل می کند.

سختی گیر رزینی موتورخانه

در موتورخانه ساختمان، آب گرم برای واحدهای مسکونی تولید می شود. در جایی که آب گرم وجود داشته باشد رسوب گذاری آب نیز وجود دارد.

آب های سخت که در مقالات قبلی توضیح داده شده باید از تجهیز سختی گیر رزینی عبور داده شوند و بعد به سمت دیگ های بخار در موتور خانه هدایت گردند.

استفاده از سختی گیر رزینی الزامی می باشد چرا که در بسیاری از نقاط ایران آب با مشکل سختی مواجه است و همچنین در حال حاضر، در سراسر جهان از واحد سختی گیر رزینی در موتورخانه ساختمان ها استفاده می گردد.

البته در برخی موارد از سختی گیر رزینی و یا سختی گیر الکترومغناطیسی مورد مصرف قرار می گیرد.

مزایای استفاده از دستگاه های سختی گیر رزینی

مزایای استفاده از دستگاه های سختی گیر رزینی یا همان تبادل یون سختی گیر های تبادل یونی، این است که تمامی نیاز های آب نرم واقعی را برای مصارف خانگی و صنعتی، برآورد می سازد.

دستگاه سختی گیر رزینی در ابعاد و اندازه های مختلف ساخته می شود که جنس و ضخامت آن بسته به شرایط محیطی محل نصب و نوع مصارف می باشد.

برای مشاوره های قبل از خرید و یا تعمیر و نگهداری کارشناسان شرکت زادآب پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

سختی گیر آب چیست

سختی گیر آب یک واحدی است که برای تصفیه آب استفاده می شود، کار سختی گیر حذف مواد معدنی که موجب سخت شدن آب می شود، است.
مقصود از مواد معدنی چون کلسیم و منیزیم می باشد. سختی گیر های آب، مبدل های یونی خاصی هستند که برای حذف یون، که به طور مثبت شارژ می شوند، طراحی شده.
سختی گیر عمدتا یون های کلسیم (Ca2 +) و منیزیم (Mg2 +) را حذف می کند. کلسیم و منیزیم اغلب به عنوان “مواد معدنی سختی” نامیده می شود. گاهی اوقات حتی برای نرم کردن آهن استفاده می شود.
دستگاه های سختی گیر قادر به حذف تا پنج میلی گرم در لیتر (۵ میلی گرم در لیتر) آهن ریخته شده است. سختی گیر می تواند به صورت اتوماتیک، نیمه اتوماتیک یا دستی کار کند. هر نوع به میزان سختی که می تواند قبل از احیا مجدد لازم باشد، امتیاز داده شود.
سختی گیر آب مواد معدنی سختی را در مخزن تهویه خود جمع آوری می کند و از زمان به زمان آنها را از بین می برد تا تخلیه شود. مبدلهای یونی اغلب برای نرم کردن آب استفاده می شوند.
وقتی یک مبدل یونی برای نرم شدن آب استفاده می شود، یون های کلسیم و منیزیم را در آب با یون های دیگر، به عنوان مثال سدیم یا پتاسیم جایگزین می کند. یون مبدل به نمک سدیم و پتاسیم (NaCl و KCl) به مخزن مبدل یونی اضافه می شود.

جدول سختی گیر رزینی زادآب

برای بررسی جدول سختی گیر رزینی از لینک آبی رنگ استفاده کنید.

شیر های سختی گیر رزینی

شیر مورد استفاده در سختی گیر نوع دستی (شیر سولوییدوالو یا سولووالو ) می باشد در سختی گیر های فلزی طرح frp ساخت شرکت زاداب از شیر تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک نیز استفاده می شود و همچنین جهت استفاده از شیر های سختی گیر تمام اتوماتیک و شیر نیمه اتوماتیک سختی گیر در سختی گیر های رزینی فلزی از ساید کانکتور استفاده می شود.

نکاتی مربوط به شیر سولویید ولو شیر دستی سختی گیر

۱٫در زمان حمل و نقل، تا مرحله نصب شیر از وارد آمدن ضربه و زمین خورد شیر جلوگیری شود
۲٫هنگام حرکت دادن دسته به حالت های مختلف، به محض رسیدن دسته به شیار آن را رها نکنید، بلکه به آرامی دسته را در موقعیت خود قرار دهید
۳٫بهتر است در فشارهای بالاتر از ۴٫۵ اتمسفر، قبل از ورودی چند راهه، از یک شیر فشار شکن استفاده شود
۴٫در صورت امکان از ورود تراشه و مواد خارجی به داخل چند شیر جلوگیری شود

شکل زیر مربوط به دستگاه سختی گیر فلزی می باشد که با استفاده از ساید کانکتور مجهز به شیر اتوماتیک سختی گیر شده است.

ساید کانکتور
ساید کانکتور

نصب و راه اندازی سختی گیر رزینی

سختی گیر های رزینی را باید در محیطی سر بسته ، امن – مسطح و به دور از تابش مستقیم نور آفتاب و سرما زیاد قرار گیرد به همین علت است که مکان نصب سختی گیر اهمیت زیادی داشته و مکانی که سختی گیر رزینی نصب می گردد باید تا حد زیادی به لوله کشی آب اصلی و فاضلاب اصلی نزدیک بوده و فاضلاب نیز بیش از ۱۵ فوت از سختی گیر رزینی دورتر باشد.

برای اتصال سختی گیر رزینی به فاضلاب از یک لوله پلاستیکی استفاده شود با سایز ۱٫۲ اینچ و نکته مهم اینکه اگر فاصله سختی گیر رزینی تا لوله کشی فاضلاب زیاد تر از ۱۵ فوت باشد باید از لوله تخلیه سختی گیر ۱ اینچ استفاده گردد.

سختی گیر رزینی باید کاملا تراز نصب شود و پایه سختی گیر باید در مکان محکم و مطمئن قرار گیرد و همچنین باید لوله های ورودی و خروجی به دستگاه وصل گردد و بعد دریچه دسترس بالای مخزن را باز نگه داشته تا امکان بستر لازم را با رزین کاتیونی و شن محیا گردد. بعد تانک آب نمک در مجاورت سختی گیر قرار داده بگیرد و لوله تزریق نمک در عمق مناسب از تانک کار گذاشته شود. نکته مهم این که آب که توسط دستگاه سختی گیر رزینی نرم شده و بعد از با احیا سختی گیر میزان نمک در مخزن افزایش داده می شود. عموما مخزن ذخیره ساز آب توسط نمک خروجی از سختی گیر آسیبی نمی بیند.

مقدار بالای نمک باکتری را از بین می برد گرچه که استفاده از سختی گیر و نرم کردن آب گاهی باعث کاهش اثرات ضد عفونی کنندگی در مخزن ذخیره سازی آب می گردد.

عواملی که باعث اختلال در کار سیستم های سختی گیر می شود

وجود یون های چون fe2+ ، al3+ fe3+  چنانچه غلظت آنها .۲ppm باشد باعث آلودگی رزین می شود. کلر آزاد، مواد معلق، رنگ و آلاینده های آلی نیز باعث تخریب و کاهش طول عمر رزین می شود.

اگر غلظت کلر آزاد در حد .۲ppm باشد می توان از اثرات سو آن چشم پوشی کرد. اگر این غلظت از .۵ppm بیشتر شود امکان حمله کلر آزاد به رزین و تخریب ساختار وجود دارد. برای جلوگیری از این مسئله می توان از فیلترهای کربنی با بستر کربن فعال استفاده کرد.

جنس ورق سختی گیر های فلزی

جنس ورق دستگاه های سختی گیر رزینی فلزی عمدتا از آهن فولاد مبارکه از نوع st37 می باشد البته شرکت زآداب سختی گیر رزینی فلزی از نوع آهن سفید یا همان گالوانیزه می باشد در صورت استفاده جهت مصارف خوراکی و صنایع غذایی سختی گیر فلزی از نوع استنلس استیل ss304 نیز موجود می باشد،

استیل به دلیل بهداشتی بودن در مصارف بهداشتی چون تولید غذا و دارو و همچنین آزمایشگاه استفاده می شود البته به دلیل گران تمام شدن قیمت این نوع سختی گیر در محیط های بسته از سختی گیر Frp نیز می توان استفاده کرد.

آب تا چه حد سختی گیری می شود ؟

سختی گیر آب خوب سالها کار می کنند، بسیاری نیاز به نگهداری کمی دارند، به علاوه گاهی اوقات آنها را با نمک احیا می کنند. سختی گیر ها سختی آب را تا زیر ۵۰ppm  می رساند. در مواردی که سختی بیش از این مورد نیاز باشد باید از شیر میکس استفاده کرد.

علل استفاده از  سنگ سیلیس در سختی گیر رزینی

سنگ سیلیس با ۳ هدف عمده زیر مورد استفاده قرار می گیرد

  1. جلوگیری از فرار رزینهای تبادل یون
  2. گرفتن مقداری از ذرات معلق و کاهش کدورت
  3. جلوگیری از افت فشار ناگهانی هنگام عملیات شستشوی معکوس

سختی گیری آب

نرم شدن آب چیست؟

هنگامی که آب حاوی مقدار قابل توجهی از کلسیم و منیزیم است، آن را آب سخت نامیده می شود. آب سخت به علت مسدود شدن لوله و حل نشدن صابون و مواد شوینده در آب مهم است.

 سختی گیر آب یک روش است که در برطرف کردن یون های است که آب را سخت می کند، در اغلب موارد یون های کلسیم و منیزیم. یون های آهن نیز می توانند در طول نرم شدن برداشته شوند. بهترین راه برای نرم کردن آب این است که از یک دستگاه سختی گیر آب استفاده کنید و آن را به طور مستقیم به آب وصل کنید.

استفاده از تخصص و تجربه و مهارت برای نصب و راه اندازی سختی گیر رزینی اهمیت زیادی دارد. کارشناسان شرکت زادآب همواره آماده ارائه خدمات و مشاوره لازم به شما خواهند بود.

کلاس آموزش راهبری سختی گیر رزینی

شرکت زادآب برگزار کننده دوره های آموزش راهبری دستگاه سختی گیر رزینی فیلتر شنی آب های صنعتی می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاریخ برگزاری کلاس های آموزشی به سایت اصلی زادآب مراجعه فرمایید.

جهت ارتباط با کارشناسان فنی با شماره ۵۵۲۵۶۴۱۲ تماس حاصل فرمایید.

درباره ی beducationir