خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام قالب صحیفه
خانه / آب / سختی گیر چیست ؟
سختی گیر رزینی چیست
سختی گیر رزینی چیست

سختی گیر چیست ؟

سختی گیر رزینی چیست ؟

سختی گیر تجهیزی است که طی فرآیند تبادل یون با رزین سختی موجود در آب که عمدتا کسیم و منیزیم می باشد حذف می گردد. البته ممکن است آب دارای املاح مختلفی باشد که با آنالیز آب توسط آزمایشگاه های معتمد محیط زیست مشخص می گردد. سختی آب دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

سختی آب چیست ؟

برای درک بهتر تجهیز سختی گیر رزینی اول بهتر است با مفهوم سختی آب آشنا شویم سختی آب به مجموع کلسیم و منیزیم موجود در آب گفته می شود. سختی آب را می توان به دو قسمت سختی دائم و سختی موقت تقسیم کرد که در آن سختی موقت را با جوشاندن آب می توان حذف کرد و سختی دائم را فقط با مصرف مواد شیمیایی می توان کم کرد و یا حذف کرد. سختی آب را می توان به دو قسمت کربناتی و غیر کربناتی تقسیم کرد. سختی کربناتی از کربنات و بیکربنات های کلسیم و منیزیم و سختی غیر کربناتی شامل سولفات و کلرور این دو فلز می باشد.

عملکرد سختی گیر رزینی

در سختی گیر رزینی یون کلسیم و منیزیم موجود در آب با عبور از ستون رزینی با یون سدیم جایگزین می گردد و آب سخت به آب نرم مبدل می گردد. به طریقه ای که آب خروجی از دستگاه سختی گیر حاوی سدیم می باشد.

رزین دستگاه سختی گیر پس از مدت زمان معینی اشباع می گردد و کارایی خود را از دست می دهند. طریقه احیای رزین سختی گیر که با محلول نمک با خلوص ۱۰% می باشد شستشو می گردد، و رزین موجود در ستون سختی گیر عملکرد اولیه خود را بدست می آورد.

استفاده از آب های گل آلود و دارای مواد معلق و همچنین آبهایی که دارای املاح آهن، منگنز، مس و دیگر فلزات سنگین می باشند، رزین را فرسوده و آبدهی دستگاه سختی گیر را کم می کنند.

نکته اینکه قبل از دستگاه سختی گیر، مواد معلق آب توسط یک فیلتر شنی جدا شوند و برای کاهش املاح فلزات سنگین باید اقدام لازم صورت گیرد. راه اندازی، بهره برداری و تجدید بار دستگاه سختی گیر رزینی دستی، نیمه اتوماتیک، و تمام اتوماتیک صورت می گیرد.

انواع سختی گیر رزینی

سختی گیر های رزینی بنا به خواسته مشتری و موقعیت نصب نسبت به فضا و قرار گرفتن در فضا آزاد یا بسته در نظر گرفته می شود که در طراحی شرکت زادآب به چند دسته تقسیم می شود.

  • سختی گیر رزینی فلزی

سختی گیر رزینی از نوع فلزی مقاوم در برابر حرارت و تابش مستقیم نور خورشید و سرمای شدید می باشند.

  1. سختی گیر رزینی آهنی با رنگ خوراکی
  2. سختی گیر رزینی آهنی طرح frp با رنگ خوراکی
  3. سختی گیر رزینی گالوانیزه
  • سختی گیر frp

سختی گیر رزینی frp در مکان های بسته کاربرد دارند.

نحوه محاسبه ظرفیت سختی گیر رزینی

سختی گیر رزینی شامل مخزنی است که دارای سیلیس دانه بندی و رزین تبادل یون می باشد و از آن برای حذف املاح اضافی آب که باعث ایجاد رسوب در لوله های ساختمان و تاسیسات دیگ های بخار می شوند استفاده می گردد

و برای بدست آوردن ظرفیت یک سختی گیر رزینی نیاز به محاسبه میزان آب عبوری از درون سختی گیر و میزان سختی آب ورودی داریم. املاح موجود در آب موجب بالا رفتن سختی آب می شوند.

تماس آب با ترکیبات آهکی موجود در زمین باعث ورود عوامل سختی در آب شده و معمولا آب های زیرزمینی از سختی زیادتری نسبت به آب های سطحی برخوردارند.

سختی آب

سختی آب، عملا شاخص میزان فعل و انفعال آب با صابون است و برای شستشو با آب های سخت تر به صابون زیادتری نیاز است. سختی آب به مجموعه املاح کلسیم و منیزیم موجود در آب بر حسب میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم اطلاق می شود.

دستگاه سختی گیر رزینی که در تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد ، بیشتر به صورت استوانه فلزی می باشد، که در داخل آن، ماده ای به نام رزین قرار می گیرد که دارای انواع مختلفی چون پرولایت و پترولایت و انبرلایت در گرید های چون c100 در سیکل های مختلف سدیم که کاتیونی می باشد موجود است.

طبقه بندی آب از نظر سختی آن

آب سبک ………………………..    ۰-۶۰ میلی گرم بر لیتر
آب سختی متوسط ……………     ۶۰-۱۲۰ میلی گرم بر لیتر
آب سخت ………………………     ۱۲۰-۱۸۰ میلی گرم بر لیتر
آب بسیار سخت ……………….    بیش از۱۸۰ میلی گرم بر لیتر

برای خرید و یا دریافت مشاوره در مورد محصول سختی گیر رزینی با کارشناسان شرکت تماس حاصل فرمایید.

درباره ی beducationir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *