خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام قالب صحیفه
خانه / آب / اسمز معکوس
اسمز معکوس
اسمز معکوس

اسمز معکوس

اسمز معکوس

مکانیزم سیستم های اسمز معکوس فیزیکی است. با استفاده از این فرآیند می توان از یک محلول که حاوی ناخالصی است، یک محلول تقریبا خالص استحصال کرد.

آب شیرین کن

پدیده اسمز معکوس زمانی اتفاق می افتد که آب از یک محلول رقیق‌تر حرکت کرده و از غشای نیمه تراوا عبور کند و وارد محلول با غلظت بیشتر شود و آن را رقیق سازد. جریان آب خالص از محلول رقیق تر به محلول غلیظ تر همچنان ادامه یابد تا زمانی که غلظت‌ ها به تعادل برسند. آب شیرین کن دستگاهی است که جهت شیرین سازی آب شور از آن استفاده می شود و کاربرد اسمز معکوس در آب شیرین کن ها بدین گونه می باشد که ممبرین ها که در واقع در آن ها غشا اسمز معکوس قرار گرفته است عمل اسمز معکوس را انجام می دهند و در انتها آب تصفیه شده از وصل یا همان شریان دستگاه خارج می شود البته یک خروجی آب کثیف نیز وجود دارد که آلودگی نمک و مواد اضافی آب را از آن حذف کرده به بیرون دستگاه هدایت می شود.

آنتی اسکالانت اسمز معکوس

حتما اسم آنتی اسکالانت به گوشتان خورده آنتی اسکالانت یک حلال شیمیایی می باشد که جهت پاکسازی غشا درون اسمز معکوس بکار می رود. دستگاه های اسمز معکوس پس از مدتی کار مدوام ممبرین ها عملکرد خود را از دست می دهند درواقع درون غشا های موجود در ممبران اسمز معکوس دچار گرفتگی شده و با مواد زائد موجود در آب عامل اصلی این عمل می باشند به همین دلیل بعد از مدتی باید با آنتی اسکالانت شستشو داده شوند.

چنان چه فشار بیشتری از فشار اسمزی وارد کنیم جریان معکوس شده و بدین ترتیب جریان آب خالص از طرف محلول با غلظت بیشتر تولید می‌شود.

غشاها در اسمز معکوس

غشاها معمولا از استات سلولز، پلی آمید، پلی فتیل اکسید و… تهیه می شوند.

مشخصات یک غشای خوب

  • در برابر حمله مواد شیمیایی و بیولوژیکی مقاوم باشد.
  • قدرت تحمل فشار اعمال شده را داشته باشد.
  • از همه مهمتر در برابر تغییرات ph مقاوم باشد.

فشار اسمزی

اگر یک غشای نیمه تراوا بین دو محصول با غلظت های متفاوت قرار گیرد، مقداری از حلال از یک طرف به طرف دیگر منتقل می شود.

برای بازدید از صفحه دانستنی های آب به لینک مراجعه فرمایید.

درباره ی beducationir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *